mandag 3. oktober 2011

Keepertrening mandag 26. september


”Hei igjen.

I går fikk vi trene på gresset, helt lovlig. Vi hadde en fin tid, der vi gikk igjennom litt oppvarming. Løping med spensthopp. Vi jobbet videre med å lære å slenge oss!! Kroppen bak ballen er en grunnsetning som skal sitte. Gutta ( det var Jørgen, Jakob,Henrik N,Adam, Halvard og Bastian denne gangen) gikk litt uvillig ned på knærne og vi gikk gjennom en øvelse , der en spiller skjøt baller langs bakken annhver side og keeperen skulle slenge seg. Så byttet vi. Deretter fikk de hver sin ball og vi jobbet litt spenst trening hvor jeg sto i midten med gutta i en sirkel rundt meg , de kasta til meg og jeg kasta i høyden og de skulle hoppe opp for å ta den. Det hendte jo at treneren kasta litt høye baller til guttenes litt strenge tilbakemeldinger da, men stort sett gikk det greit. God iver blant de som er med og en livlig gjeng å jobbe med. Avslutningen var skudd mot målet, der vi igjen skulle fokusere på å slenge oss med skudd på bakkeplan. Det er litt vanskelig for mange har lysst til å skyte høyt for å få mål. De skjønner ikke helt at det er viktig å trene keeper og ikke skyte for å score, men det kommer.

Senere ble alle delt inn i lag, jeg fulgte med litt på den banen hvor vi hadde mål så da fikk de vise litt av det de tilegner seg. Jeg synes det er mye positivt og det ser ut til at de som er med har det gøy.

Jeg brukte et ord i går som heter ”timing” et skikkelig godt norsk ord. Det er jo dette med koordinasjon ”å treffe med det å slenge seg, det å hoppe opp å fange ballen etc.”
Keeperen skal jo ta avgjørelser hele tiden. Når det er skudd, innlegg etc. Det gjelder å være rett plassert når redningen gjøres.

Videre terpet vi på grepet.Det vil vi fortsette med fremover.  Det ble mange varianter grep igår, og de skjønner selv når grepet ikke sitter!! Da er de sinna på treneren fordi ballen er for høy, for langt fra etc. Men grepet er viktig å terpe på. Håper det fine været holder seg også over weekenden, da er det ny keepertrening til mandagen den 3 oktober.”

Hilsen Willy